Når skader bliver til dårlige undskyldninger

En personlig beretning fra mit eget liv.

En skade kommer altid ubelejligt, og det kan være fustrerende at skulle holde pause fra sin træning, når man endelig er kommet i god form.
Når skaden ikke er selvskabt, kan fustrationen forstærkes af afmagt; og netop i disse tilfælde er det vigtigt at finde nye motionsformer, som er mulige for din skadede krop.

I 2007 blev jeg påkørt bagfra i min bil på vej til arbejde. Først antog jeg, at det blot var matrielle skader ved kollitionen, men efter få dage tilkom nakkesmerterne. Min hverdag gik fra at være aktiv både privat og karrieremæssigt til en fyreseddel og en inaktiv krop i konstant smerte.

Det næste halvandet år blev en kamp med lægerne og begge forsikringsselskaber; som jeg heldigvis vandt på flere måder.

Lægerne kunne kun tilbyde stærk smertestillende medicin, og forsikringsselskaberne tvang mig til fysioterapi. Ingen af delene hjalp min skadede nakke. Som månederne gik fik min krop ro, og jeg søgte de alternative behandlere, jeg havde tiltro til. To måneder senere var jeg retur på arbejdsmarkedet og fandt viljen til at bygge min krop op på ny.
Her slog de barske realiteter mig for alvor. Min krop var svag, overkom ikke meget, og jeg måtte indse, der skulle helt nye træningsmetoder og tanker til.

Mit piskesmæld blev i perioder en dårlig undskyldning for min inaktivitet. Jeg følte mig magtesløs, lammet og fanget i en krop som jeg ikke genkendte. Min stædighed og vilje til at finde tilbage til min gamle krop var drivkraften, i kampen om at finde nye farvoritsporter og balance mellem krop og sind. I denne periode gik det op for mig at ulykker indtræffer af en årsag; jeg levede et liv i overhalingsbanen og havde ikke balance i mit liv, men med denne skade i rygsækken blev jeg tvunget til at finde et nyt gear!

De nye træningsformer som gav fremdrift for mig er beskrevet nedenfor:

Gåture gav mig luft i krop og sind uden den store belastning på min krop.
Det gavner blodomløbet og minsker risikoen for hjerneblødninger og blodpropper i hjernen.

Vandaerobic trænede skånsomt mine muskler og led; men udfordrede mig optimalt på daværende tidspunkt.
Vandet giver dig opdrift og din vægt føles som en 10% reduktion. Vandtrykket har en positiv indvirken på hjertekredsløb og det har en masserende virkning på huden. Foregår dette i varmvandsbassin afslapper det både led og muskler.

Yoga & meditation gav mig ro, balance og indre styrke.
Det er mere fysisk krævende end forventet og styrker hele kroppen; dertil kommer mere fokus og ro i hverdagen og tankerne.

Spinning bidrog med fornyet styrke til ben og mavemuskler, men der gik tid inden jeg fandt den rette holdning på cyklen; indtil da fik jeg ofte smerter i skuldre og nakke.
Spinning forbedrer konditionen og er samtidig både en sikker, sjov og yderst effektiv træningsform. Dertil er det godt for kredsløbet, det forbedrer din krops udholdenhed og er effektiv i kampen mod overvægt.

Cross training gav mig en ny træningsoplevelse, da jeg kunne styrke de fleste store muskelgrupper på en og samme tid.
Her opnår man et højt kalorieforbrug man forbedrer konditionen og ikke mindst holder en lav skaderisiko.

Funktionel træning er min nyeste udfordring til min krop. Det har været en hårdfin balance mellem for lidt og for meget træning; men overraskende nok følger min krop med. Min fornyede styrke og de visuelle forandringer taler for sig selv.
I funktionel træning har man fokus på hvordan kroppen naturligt fungerer og indretter træningen derefter. Her anvendes enkelte redskaber, basale grundprincipper som nemt kan overføres til hjemmet og hverdagen udenfor træningscenteret. Kontrolerede øvelser i højt tempo kombineret med højt musik og god energi.

Det har nu taget mig seks år at genfinde min krop og skabe balance mellem krop og sind.
Jeg bliver stærkere som tiden går og er næsten på samme træningsintensitet som før ulykken.
Jeg har lovet mig selv at få den stærkeste krop nogensinde i år 2014; så drømmene om at gå Caminoen og løbe et marathon kan gennemføres.

Lad aldrig dine skader gøre dig total inaktiv; find i stedet viljen til at genfinde din gamle krop.
Jeg håber min historie kan inspirere og sætte tanker i gang ved jer der har læst dette blogindlæg.

Hilsen
Gitte Guldager Simonsen

Posted in: