Sol, sommer og træning

- hold formen i ferien!

Sol, sommervarme og hygge – ferietiden venter om hjørnet og du glæder dig til at smide benene op og slappe af. Forude venter en arkade af fristelser, alt lige fra grillpølser til is og kold rosevin på terrassen.

Det er fristende at smide løbeskoene i skabet og lade fitnesscenteret passe sig selv. Men ville det ikke være fedt at komme retur efter ferie med overskud og energi, frem for topmave og ekstra kilo på siderne?

Blot en enkelt træningsdag om ugen kan holde formen ved lige, mens du holder ferie. Men holder du træningsfri i mere end ti dage, forringes din kondition med omkring fire procent.

 

Du har knoklet i flere måneder, på jobbet og måske endda i dit træningscenter. Du har ventet hele vinteren på at komme i dit badetøj – sæt ikke den gode form over styr i ferien!

Og strammer bikinien mere i år end sidste år – så er her et par gode råd til træning i sommervarmen.

 

  • Lav aftaler med familien og planlæg din træning. Så ved de hvornår du ikke er tilstede – til gengæld kommer du tilbage med fornyet energi efter din træning
  • Vær realistisk og snyd ikke dig selv – kun du bliver straffet efter ferien
  • Lav din træning om morgenen – inden familien vågner! Så kan du holde fri resten af dagen med god samvittighed
  • At spise is én dag, giver ikke fripas til at gøre det alle dage i ferien – vælg dine kampe
  • Lav en plan over hvilke dage du vil træne – og overhold den!
  • Få det nu overstået – undskyldninger er der nok af, men få det nu bare overstået
  • Få rigeligt med vand i sommervarmen – 2,5 L er tiltrængt og nødvendigt
  • Del din træning op i mindre intervaller, så er det knap så uoverskueligt
  • Nyd sommerens fristelser – bare ikke alle på samme dag og hver dag hele ferien

 

Sommer er lig med varme og træningscenteret er ikke det mest fristende sted at opholde sig når solen skinner. Brug naturen og grib muligheden for at lave en anderledes træning. Her er mine forslag til sjov sommertræning i sommerferien:

 

  • Løb i skoven – få luft til hovedet og lyt til fuglene
  • Crossfit i parken – mange byer har udendørs træningsområder. De er oplagte at lege med i sommervarmen. Tag vennerne med og lav en anderledes hyggedag
  • Lange gåture efter aftensmad – varmen har lagt sig men det er stadig lunt og lækkert til en lang gåtur på flere timer. Tag din partner i hånden og få fornyet energi og kvalitetstid
  • Beachvolley – flere byer har udendørs baner til fri afbenyttelse. Lav en picnic med familien eller vennerne og kombiner med en sjov og anderledes træning
  • Rulleskøjter – genoplev dit indre barn og løb en tur på rulleskøjter i det gode vejr
  • Cykling til og fra arbejde er oplagt i denne tid. Gratis transport og motion samtidig
  • Løb på stranden – sandet giver dig modstand og udfordrer dig på en ny måde
  • Vandre en tur i det kuperede danske sommerland

 

De bedste sommerhilsner – pas godt på dig selv

Vh. Gitte Guldager Simonsen, Krigerkost.dk